KATEGORI MURID

KATEGORI MURID

DefinisI

Murid bermasalah pembelajaran merupakan murid yang telah
dikenal pasti dan disahkan oleh pakar profesional klinikal 
sebagai permasalahan yang mengganggu proses pembelajaran.
Permasalahan yang dialami boleh dikategorikan mengikut 
tahap kefungsian murid-murid dalam kebolehan-kebolehan 
fizikal, intelek, emosi dan sosial.

Murid-murid ini juga mempunyai keistimewaan yang berbeza 
dari segi bakat, kebolehan dan kemampuan, seterusnya 
memerlukan program pendidikan khas untuk mengoptimakan 
potensi mereka.

Kementerian Pendidikan malaysia mendefinisikan Murid 
dengan Keperluan Khas Bermasalah Pembelajaran adalah 
merupakan golongan kanak-kanak yang telah dikenalpasti 
dan disahkan oleh pakar profesional klinikal sebagai 
mengalami kecacatan  yang boleh mengganggu proses 
pembelajaran. Kecacatan yang dialami boleh dikategorikan 
mengikut tahap kefungsian kanak-kanak dalam 
kebolehan- kebolehan berikut:

·         Kebolehan kognitif
·         Tingkah laku sosial/ perkembangan sosial
·         Penguasaan membaca
·         Penguasaan bahasa lisan/ pertuturan
·         Kemahiran perkembangan
·         Kemahiran Matematik

JENIS-JENIS MASALAH PEMBELAJARAN


·         Sindrom Down
·         Autisme
·         Haiperaktif
·         Terencat akal
·         Disleksia
·         Pintar cerdas
·         Masalah pertuturan
·         Masalah Emosi
·         Spina Bifida
·         Masalah tingkah Laku

CIRI-CIRI BERMASALAH PEMBELAJARAN


Ciri-ciri kanak-kanak berkeperluan khas bermasalah 
pemobelajaran dapat dibahagikan kepada ciri-ciri 
umum dan ciri-ciri mengikut kategori kanak-kanak 
bermasalah pembelajaran. Ciri –ciri umum 
kanak-kanak berkeperluan khas bermasalah 
pembelajaran dapat dibahagikan kepada tiga ciri 
utama iaitu:

a.    Ciri-ciri fizikal

·         Bentuk badan, berat badan, dan koordinasi motor
 kanak-kanak ini tidak banyak berbeza dibandingkan 
dengan kanak-kanak normal.Walaubagaimanapun, 
kanak-kanak yang mempunyai rendah keupayaan mental 
disebabkan oleh faktor-faktor organik adalah lebih 
kecil bentuk badan berbanding dengan kanak-kanak biasa.

b.    Ciri-ciri intelek

·         Terdapat kelewatan dalam perkembangan 
kematangan dan fungsi-fungsi intelek yang tertentu yang 
diperlukan dalam pembelajaran di sekolah. Sebagai contoh,
 mereka mempunyai rendah daya ingatan, kebolehan dalam
 bidang generalisasi, kemahiran bahasa, kebolehan dalam
bidang pengamatan dan pengkonsepan dan kebolehan 
berbentuk kreatif.
·         Kesedian belajar dan keupayaan menerima 
pelajaran bagi kanak-kanak Bermasalah Pembelajaran 
tidak sama dengan kanak-kanak biasa berumur 6 tahun
 pada peringkat umur 8 tahun lebih.

c.     Ciri-ciri sosial dan peribadi

·         Mempunyai bidang perhatian yang singkat atau 
kurang tumpuan terhadap sesuatu
·         Mudah kecewa disebabkan pengalaman kegagalan 
yang berulang-ulang hasil daripada pengharapan 
masyarakat supaya mereka berfungsi sesuai dengan umur 
kronologi mereka.
·         Sikap dan nilai sosial mereka tidak selaras dengan
 tingkahlaku kanak-kanak biasa
·          Minat mereka adalah selaras dengan kanak-kanak yang 
mempunyai mental yang sama dengan mereka.

No comments:

Post a Comment